Barbie,Moxie-girlz och Bratz

Förstår fackiskt inte varför leksaks tillverkare envisas med att gör Barbie på det sättet hon ser ut hon är liksom onaturligt small extremt smal midja, rumpan och brösten är typ iorma, halsen är extremt lång och fötterna är alldeles för små för dom långa bena. Det är faktiskt så att om Barbie hade varit en riktig människa skulle hon vara ca 180 cm lång och väga 39 kg.
(Viket inte är normalt jag är 175 cm lång och jag väger 45 kg (och jag är underviktig))
Hon skulle inte kunna stå för hennes rumpa och bröst är förstora så hon skulle ramla och hennes hals skulle vara lika lång som en svanhals och Barbie är alldeles för smal för att få plats med inte organ.

Och sen har vi dessa Bratz som inte är ett dug bättre Bratz dockorna har smalare midja, större läppar och bröst och mycket större huvud en Barbie. Bratz dockarna är extremt hårt sminkade och bär alltid kläder som är väldigt lika märkes kläder.

Och dessa leksaker låter vi alltså våra barn leka med alltså jag är veklingen inte förvånad över att tjejer får anorexia när vi redan som små får dessa dockor som förebilder,,, och ja vist det är ju verkligen inte bara Barbie som på verkar oss tjejer till att bli så smala som möjligt och stoppa toapapper i bh för att få större tuttar, det finns över allt i vår vardag som mode tidningar och reklam skultar för kläder. Men jag tror faktiskt att om vi inte börjar påverkas av det redan som små så har vi nog lättare att motstå det när vi blir äldre.

Och hur svårt kan det vara att tillverka Barbie i lite normalare former både stor och små kroppar för alla är vi olika och det finns många olika former på oss jag tror inte att barn bryr sig om deras dockor är pin smala eller har inte hull på kroppen, dom tycker nog att det är lika kul att leka med viket som. Det som stör mig ganska mycket är att det är män som har disagnat båda dockorna och då ser man ju hur männen tycker att vi kvinnor ska se ut. Men så onaturigt smal kan ingen vara. Jag menar inte att det är onormalt att ha stora bröst och vara small men vi kan inte se ut som Barbie men en docka med inte större midja och något mindre hals, bröst och rumpa är ju helt okej, då börjar hon ju lika en riktige människa.

..........................Moxie-girlz

Men dom har faktiskt kommit en bit på vägen 2009 kom Moxie-girlz en som påminner om Bratz men Moxie-girlz ser mer ut som en riktig människa, har ett naturligare ansikte och mer ”normala” kläder. 2010 kom också Moxie Teenz en lite större docka med många olika tender och färger, så det går framåt i våran syn på våra kroppar. Så nästa gång du ska ut och köpa en ny Bratz/Barbie docka till din dotter väj en Moxie-girlz i stället hon blir nog lika glad än då.



























.........Barbie.........Moxie-girlz......Bratz.............




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0